Van life to niekonwencjonalny styl życia w samochodzie. Dla wielu osób na świecie to poczucie wolności i przygody, możliwość oderwania się od zgiełku współczesnego świata i połączenia z naturą. Pasjonaci nowych przygód podróżują, mieszkają i pracują w swoich pojazdach przygotowanych do życia w drodze. Ludzie z vanów na ogół łączą pracę zdalną z podróżami. Jesteście gotowi na wolność, która nie zna granic?
Życie w odpowiednio przygotowanym samochodzie jest dla wielu osób atrakcyjne. Van life oferuje poczucie wolności i przygody, które trudno znaleźć w tradycyjnym stylu życia. Mając kamper, wyruszasz w drogę i odkrywasz nowe miejsca bez przywiązania do określonej lokalizacji lub rutyny. Dostęp do sieci mobilnej umożliwia wykonywanie pracy zawodowej praktycznie z każdego zakątka świata.
Przebudowa pojazdu
Ten niekonwencjonalny styl życia narodził się w latach 60. XX wieku w USA, gdy młodzież odrzucała tradycyjne normy społeczne i przyjęła bardziej swobodny, koczowniczy tryb życia. Wiele dzieci-kwiatów wyruszyło w drogę w przerobionych furgonetkach czy nawet autobusach, podróżując po całym kraju, by zachwycać się wolnością i pięknem przyrody.
Z biegiem czasu coraz więcej ludzi zaczęło dostrzegać atrakcyjność życia w trasie i odkrywania świata w mobilnym domu. Dzięki rozwojowi internetu w latach 80. i 90., a następnie mediów społecznościowych ruch ogarnął miliony osób na całym świecie. Życie w samochodzie nadal inspiruje i przyciąga ludzi z różnych środowisk. Oferuje unikalne przeżycia na czterech kołach i zrównoważone podróżowanie.
Aby przebudować auto do potrzeb mieszkalnych, trzeba dokonać w nim zmian konstrukcyjnych, np. wyjąć ścianę grodziową lub w przypadku kampera wykonać odpowiednią zabudowę. Modernizację najlepiej powierzyć specjalistycznej firmie posiadającej odpowiedni certyfikat.
Przygotowanie dokumentów
Po przebudowie pojazdu konieczna jest jego rejestracja. Podstawowym dokumentem jest dowód zakupu auta, który został przekształcony w kampera. Może to być faktura, umowa kupna-sprzedaży lub umowa darowizny. Dokument ten jest niezbędny do udowodnienia prawa własności pojazdu.
Naszym obowiązkiem jest posiadanie oryginalnego dowodu rejestracyjnego pojazdu, który zawiera dane techniczne pojazdu przed przebudową, a także karty pojazdu. Na podstawie oświadczenia specjalisty opisującego szczegóły przebudowy okręgowa stacja kontroli pojazdów wykonuje przegląd, potwierdzając zmianę przeznaczenia pojazdu.
Po przebudowie samochodu na kamper należy zaktualizować dane techniczne pojazdu w dowodzie rejestracyjnym, wpisując nową kategorię pojazdu (M1 – pojazd kempingowy). W tym celu wymagana jest dokumentacja potwierdzająca zakres przeprowadzonych zmian oraz zgodność z normami homologacyjnymi.
Przed rejestracją kampera konieczne jest wykupienie obowiązkowego ubezpieczenia OC dostosowanego do nowej kategorii pojazdu. W starostwie powiatowym lub urzędzie miasta składamy wniosek o rejestrację pojazdu. Do wniosku dołączamy wszystkie wymienione wyżej dokumenty, a także dowód osobisty właściciela pojazdu.
Organizacja przestrzeni
Dobrze zaplanowane wnętrze kampera pozwala na maksymalne wykorzystanie dostępnego miejsca, co jest niezbędne do stworzenia przyjaznego środowiska do życia w drodze. Każdy element wyposażenia powinien być starannie przemyślany, aby spełniał wiele funkcji, np. łóżka mogą mieć schowki na pościel, stoły mogą być składane, a siedziska mogą mieścić dodatkowe miejsca do przechowywania.
Odpowiednie zaplanowanie przestrzeni to również większe bezpieczeństwo w trasie. Umiejętne rozmieszczenie ciężkich przedmiotów, stabilne mocowanie mebli oraz łatwy dostęp do sprzętu ratunkowego zwiększają bezpieczeństwo podróżujących. Planowanie przestrzeni wpływa na zarządzanie energią i wodą, co jest niezbędne dla komfortu i autonomii na kempingu.
Kuchnia mobilna
W niewielkich pojazdach sprawdzają się małe kuchenki turystyczne, których lekka i kompaktowa budowa pozwala na łatwe przechowywanie w czasie jazdy i szybkie rozstawienie na postoju. Mogą być one używane zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz vana.
Podczas postoju na kampingu dobrze radzą sobie kuchenki indukcyjne. Są zwykle wyposażone w wyświetlacz pokazujący aktualny czas, temperaturę płyty oraz pobór mocy. Znacznie wygodniejsza jest kuchenka gazowa na kartusze. Urządzenia tego rodzaju wyposażone są w kurki płynnie regulujące wielkość płomienia i zapalnik piezoelektryczny. Konstrukcja urządzeń pozwala składać je w poręczną walizeczkę, którą łatwo schowamy w kamperze.
W przypadku vana z większą powierzchnią mieszkalną idealnym rozwiązaniem jest kuchenka pod zabudowę zasilana gazem z butli lub zbiornika LPG.
Równowaga budżetowa
Polskie prawo nie zabrania nocowania na dziko, co oczywiście jest dużo tańsze niż w lokalizacjach z infrastrukturą dla kamperów. W praktyce możemy zatrzymać się prawie wszędzie, jeżeli nie wyciągamy krzesełek czy stolików. Do wyjątków należą rezerwaty przyrody, plaże, tereny prywatne, lasy i góry, ale nawet tam można znaleźć teren, gdzie parkowanie jest dozwolone lub poprosić właściciela o zgodę na postój.
Noclegi na dziko w lesie możliwe są wyłącznie w miejscach do tego wyznaczonych przez nadleśniczego. Najlepiej skorzystać z programu „Zanocuj w lesie” realizowanego przez Lasy Państwowe. Miejscówki na dziko można znaleźć na stronie Polskiego Caravaningu, gdzie znajduje się ponad 600 lokalizacji w Polsce i innych krajach Europy. Do dyspozycji sympatyków nocowania na dziko są aplikacja park4night na smartfony oraz strona czaswlas.pl ze szczegółowymi mapami czy opisami dojazdów, którą prowadzą Lasy Państwowe.

